Az őselemek tisztelete
valószínűleg minden kultúra mágikus világképének szerves
része volt. A modern mágia gyakorlatában is fontos szerepet
játszik a négy alapelem megidézése, a szertartásokon való
megszemélyesítése, az elemi szellemek tisztelete. Ahhoz azonban,
hogy ezekkel az energiákkal dolgozni tudjunk, nem elég csak a
megfelelő idéző pentagramot felrajzolni, vagy az őselemhez tartozó
szertartási eszközöket használni. A legfontosabb, hogy
önmagunkban ébresszük fel a föld, a víz, a levegő és a tűz
erejét és az általuk képviselt tulajdonságokkal fejlesszük
személyiségünket.
Ahhoz, hogy elérjük az
őselemek szellemeit és életre keltsük azokat saját magunkban is,
meg kell tanulnunk a meditációnak egy formáját, ami az asztrális
síkra visz el bennünket. Többféle módon is beléphetünk ebbe a
világba. A sámánok különféle hallucinogén növényei, a
szertartási dobok által okozott révület, vagy a modern meditációs
technikák is ezt a célt szolgálják.
Bár ez a sík nagyon
képlékeny, találhatunk (és létre is hozhatunk) benne fix
pontokat, amikhez bármikor visszatérhetünk. Ilyen lehet egy
meditációs kamra, egy szoba, egy hegycsúcs, egy rét, vagy bármi,
ami fontos számunkra, és ahonnan indulni szeretnénk, vagy ahol
valakivel találkozni szoktunk. Figyeljünk arra, hogy nyugodt,
kiegyensúlyozott állapotban kezdjünk bele a gyakorlatba, mert az
asztráltestünkben lévő kiegyensúlyozatlanságok, problémák
kivetülhetnek az asztrális síkon, ami megnehezíti a feladat
elvégzését.
Az alábbiakban egy
lehetséges példát szeretnék bemutatni a kelta mitológiára
alapozva, de használhatunk bármilyen, számunkra jelentős
helyszínt is. Azért választottam ezt, mert a kelták, és
tanítóik, a druidák a nyugati mágikus tradíció meghatározói
voltak.
A négy ereklye
Az ír
sziget benépesítésének története a Lébor Gabala Eirean, vagyis
a Hódítások Könyve
hat honfoglalást mesél el. Az egyik honfoglaló nép, a Tuatha dé
Danann (Danu istennő népe, más néven Sidhe) Tir na nÓg-ból, a
Fiatalság Földjéről érkezett. Hatalmas flottájukkal az égből
szálltak alá és Beltane napján, május elsején, egy hegy tetején
kötöttek ki a Zöld Sziget Connaught tartományában, majd druidáik
mágiája segítségével legyőzték a már ott élőket és
birtokba vették a földet, amit jogos örökségüknek tartottak.
Négy ősi városukból
négy ereklyét hoztak magukkal. Faliasból Lia Fail-t, vagyis a
Végzet Kövét, amit megérkezésük után Tara-ban, az ország
közepén helyeztek el. Ez a kő felsikoltott vagy énekelni kezdett,
amikor az igazi király ráült (más források szerint már az is
elég volt, ha csak a közelébe ért). Goriasból elhozták Sléa
Buá-t, a Győzelem Dárdáját, Lugh isten fegyverét, ami arról
volt híres, hogy soha nem tévesztette el a célt. Findiasból
érkezett velük a Cliamh Solais, a Fény Kardja, Nuada király
fegyvere, ami gyógyíthatatlan sebet ejtett áldozatán. Muriasból
pedig elhozták Daghda isten Üstjét, amiből soha nem fogyott ki az
étel, és senki nem kelhetett fel mellőle addig, amíg jól nem
lakott.
A Tuatha dé Danann-t
négy druida is elkísérte az utazásra. Faliasból Morfesa,
Muriasból Semias, Findiasból Uiscias, Goriasból pedig Esras.
A továbbiakban ezzel a
négy ereklyével és a hozzájuk kapcsolódó tanítókkal
dolgozunk.
A föld
Falias az északi irány
és a föld városa. Innen hozta Danu népe Fál kövét, ami hasonló
szerepet töltött be, mint a szakrális királyok szent kövei és
koronázási dombjai. Mágikus megfelelője a pentákulum, a
szilárdság és a stabilitás jelképe, egy kör alakú falap,
melynek egyik oldalán a hexagram, a makrokozmosz, az univerzum és a
kozmikusság, másik oldalán a pentagram, az ember, a mikrokozmosz
és a mágia szimbóluma található.
A szféra tanítója
Morfesa, akivel az alábbi módon találkozhatunk:
Mielőtt elkezdenénk a
föld gyakorlatát, üljünk, vagy feküdjünk le kényelmesen.
Csukjuk be a szemünket, és lazítsuk el, majd az arcunkat
(homlokunkat, állunkat), a fejünket, a nyakunkat, a vállainkat, a
karjainkat (felsőkar, könyök, alsókar, csukló, ujjak), a
felsőtestünket (mellkas, rekeszizom, has, hátizmok), derekunkat, a
csípőnket és a lábainkat (comb, térd, lábszár, boka, lábfej,
lábujjak). Segíthetjük az ellazulást egy aurafeltöltéssel is.
Gondoljunk arra, ahogy a Koronacsakránkon beáramlik az auránkba
egy fehér fény, átjárja az egész testünket és amerre
végighalad, nyugalmat sugároz és segít az ellazulásban.
Amikor sikerült a lazító
gyakorlat, képzeljük el, hogy egy hegy lábánál állunk.
Igyekezzünk minél pontosabb, valóságosabb képet kapni a tájról.
Érezzük a lábunk alatt a földet, a fújdogáló szellőt, a
madarak csiripelését. Nem a túlzott részletesség a lényeg,
hanem az, hogy fixáljuk a tudatunkat ezen az asztrális helyszínen.
Induljunk el felfelé a
hegyre. Figyeljük meg útközben a környezetünket, a sziklákat és
a földet. Lassan, nyugodtan lépkedjünk felfelé. Mikor felértünk,
nézzünk körül. A hegy tetején látunk egy barlangot, lépjünk
be. Bent egy nagy kőoltárt találunk, aminek a tetejét föld
borítja. A földben egy kis kő van, hasonló, mint a dolmen, ami
előtt állunk. Az oltár mellett már vár minket Morfesa, a druida.
Köszöntsük, majd kérjük meg, hogy tanítson a föld elemről.
A tanítás nem csak
szavakban történhet, figyeljünk minden érzésre, történésre,
esetleg emlékképre, ami felmerül bennünk. Amikor végeztünk,
fogadjuk be az elem erejét, töltsük fel magunkat az energiával,
váljunk eggyé a föld elemmel, majd vegyük le az oltár tetejéről
a kis követ. Amint magunkhoz vettük, megjelenik körülöttünk egy
földburok, ami a továbbiakban a szilárdságunkat és a
kitartásunkat szolgálja majd.
Köszönjünk el, majd
térjünk vissza a hegy lábához. Engedjük vissza az erőt a
lábunkon keresztül, egészen a szemünkig. Nyissuk ki a szemünket
és ha szükséges, jegyezzük le a meditációnkat. A feladatunk
ezután, hogy a megszerzett földenergiát a mindennapi életünkben
alkalmazzuk, és létrehozzunk egy szilárd alapot.
A szakrális király köve
A királyválasztásnál
sokszor játszik szerepet valamiféle szent kő vagy domb. Az Arthur
mondakörben a király, Uther Pendragon halála előtt egy sziklába
döfte bele az Excaliburt, a mágikus kardot. Csak az lehetett a
következő uralkodó, aki ki tudta húzni onnan. A nehéz próbán
minden jelentkező elbukott, csak Uther fia, Arthur jeleskedett.
A víz
A
nyugat és a víz városa Murias (az óír muir jelentése tenger).
Erről a helyről hozta magával Danu népe Daghda
üstjét,
a bőség, a befogadás, az intuíció szimbólumát, melyből soha
nem fogy ki az étel, így szimbolizálja határtalan fantáziánk
kimeríthetetlenségét is. Mágikus megfelelője a kehely, a női
princípium jelképe.
A város mestere Semias
druida megtanítja, hogyan használjuk érzéseinket, megérzéseinket,
és segít elsajátítani az energiák és a fizikai szemmel
érzékelhetetlen dolgok látását.
A korábbi módon
végezzük el a lazító gyakorlatot, majd induljunk el felfelé a
hegyre. Útközben figyeljünk a környezetünkre, érezzük a
langyos esőcseppeket a bőrünkön. Fent egy erdei tó partján
találjuk magunkat. Induljunk el befelé a tiszta, áttetsző vízbe,
egészen a mélyéig, ahol egy nagy kőoltár áll. A tetején
találjuk a mágikus üstöt. Az oltár mellett ott áll Semias a
druidák fehér köpenyében. Kérjük meg, hogy tanítson a vízről.
Ezután fogadjuk be az elem erejét, töltsük fel magunkat az
energiával és váljunk eggyé a vízzel, majd vegyük fel az üstöt
az oltárról. Ekkor megjelenik körülöttünk egy vízburok, ami
ezentúl az intuíciónkat erősíti és az érzelmeinket tisztítja
majd.
A halál és az
újjászületés üstje
Az ősi népek áldozati
üstjei, az edények, kelyhek, keresztelőmedencék a halált és az
újjászületést, a megtisztulást és a beavatást egyaránt
jelképezték, de megfeleltethetők az anyaméhnek is. Jézus földi
életének csomópontjait is két fontos kehely jelezte. Az első
Mária teste, melyben a szentlélek megmerítkezve megtermékenyítette
anyját, a másik, amit Jézus használt az utolsó vacsorán. Az
Arthur-mondákban ez a szent Grál, a Krisztus vérét felfogó
edény.
A görög és a kelta
mitológia üstjei is a harcosok, istenek újjászületését
segítették elő. A papok vagy papnők beletették és megfőzték a
halottakat, hogy azok új életre kelve szálljanak elő belőle. A
híres Gundstrup üst egyik domborműve is ezt ábrázolja.
A levegő
A
levegő és a kelet városa Findias (find, finn jelentése világos,
tiszta). Innen származik Cliamh
Solais (vagy Freagarthach, a Válaszoló),
a Fény Kardja. A kétélű kard a szellem, az értelem, a gondolat,
az ügyesség és a döntés jelképe. A ceremoniális mágiában ezt
az elemet a pálca képviseli, mely megegyezik a boszorkányok
seprűjével, a sámánok létrájával (lovával) és általában
véve a Világfával.
Uiscias druida megmutatja
a szellem világosságát, a bölcs döntéseket, rávilágít
hibáinkra, erényeinkre. Végezzük el a lazítást, majd képzeljük
el, hogy egy hegy lábánál állunk. Érezzük a levegő mozgását,
és figyeljük meg a fák hajladozását. Induljunk el a felhőkbe
vesző hegycsúcsig. A felhők fölé érve nézzünk körül. Itt
áll egy nagy kőoltár, aminek a tetejét egy kékes levegőgömb
borítja. A gömbben meglátjuk a mágikus kardot. Az oltár mellett
ott áll Uiscias a druida. Kérjük meg, hogy tanítson a levegőről.
Ezután fogadjuk be az elem erejét, töltsük fel magunkat az
energiával és váljunk eggyé az őselemmel, majd vegyük ki a
kardot a gömbből. Ekkor megjelenik körülöttünk egy levegőburok,
ami ezentúl a szellemi energiáink feltöltését és a gondolataink
tisztítását szolgálja majd.
A hatalom botja
A botok a
kiválasztottságot, a hatalmat és a beavatottságot jelképezik,
hasonlóan az uralkodói jogarhoz. A bölcsek botja a tudás
szimbóluma. Az öreg ember képében jelentkező tanító erre
támaszkodik, mint világtörvényre. Hermész botján, a szárnyas
kaduceuson végigtekeredő két kígyó az erő semlegességét és
dualitását jelképezi. A papi botok és az ószövetségi
pásztorbotok a római főaugurok botjaiból származtathatók,
mellyel az eget osztották szférákra. A kiválasztottak kezében
gyakran a kizöldülő bot jelezte az isteni adományt. A
kőkorszakból számos csontból, szarvból, agancsból készült
bot, pálca, jogar maradt ránk, ezeket valószínűleg a varázslók
és törzsfők használták.
A tűz
A
tűz és a dél városa Gorias, innen származik Sléa
Buá,
Lugh isten mágikus dárdája. Ez az elem a teremtő erő, az akarat,
a határozottság, a vezetés, az uralkodás szimbóluma. A
szertartásokon a tőr a termékeny férfierőt jeleníti meg, mint
phallikus jelkép. A mágus ennek segítségével koncentrálja
akaratát, mintegy "újrajátszva" a Teremtést. Ez az
őselem a szikra, az Ige, mely a teremtés folyamatában a nem
megnyilvánult Istenségből létrehozta a megnyilvánult világot.
Aktív, kiáradó, pozitív teremtő erő.
Gorias tanítómestere
Esras, az ő feladata, hogy megismertessen minket ezzel a hatalmas
teremtő erővel, és megtanítsa magunkba fogadni az energiát.
A szokásos lazítás
után képzeljük el, hogy egy hegy lábánál állunk. Vakít a fény
és kellemes meleg van. Induljunk el felfelé a hegyre. A hegy
tetején áll egy dolmen, aminek a tetejét lángoló tűz borítja.
A tűzben meglátjuk a mágikus dárdát. Az oltár mellett ott áll
Esras, a druida. Kérjük meg, hogy tanítson a tűzről. Ezután
fogadjuk be az elem erejét, töltsük fel magunkat az energiával és
váljunk eggyé a tűzzel. Mikor ez sikerült, vegyük ki a dárdát
a lángokból. Amint magunkhoz vettük, megjelenik körülöttünk
egy tűzburok, ami ezentúl az erőnket és a védelmünket szolgálja
majd.
Az
áldozati tőr
A tőröket régen
áldozatok bemutatásánál használták. A maják és a druidák
szertartásainál, és a tibetieknél is fontos szerepet töltött
be. A purbu-ról, a tibeti áldozókésről úgy tartják, megöli a
hitetlenséget és végez az ártó szellemekkel, démonokkal is. A
későbbiekben a keresztény szimbolikában is feltűnik, mint a
Jézust megsebző fegyver, vagyis a Végzet Lándzsája.
A négy város druidáitól
tanultak együtt adják ki az ötödik elemet, (szanszkrit kifejezéssel) az akasha-t. Ennek
segítségével magasabb szintre emelhetjük mágikus
tanulmányainkat, amiben segítségünkre van a szilárdság, az
intuíció, a tudás és az akarat. Ha bármikor szükségét
érezzük, visszamehetünk tanítóinkhoz, hogy újabb szintjeit
ismerjük meg az egyes elemeknek és ezáltal önmagunknak.
Nayah
(Hihetetlen Magazin)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése